måndag 14 mars 2011

Apropå mig mitt och jag

eller hur jag ska uttrycka mig.
Svårt när man har tankar som snurrar i skallen som man inte får ut i ord. Jag försökte förklara för Timo häromdagen, och han förstod essensen, men vi kom inte fram till hur jag skulle kunna skriva ned det för att få det ur sinnet på ett vettigt sätt.
För, det ska jag betona nu, jag skriver min blogg för att rensa skallen. För det mesta anser jag att det är så otroligt klokt det jag skriver, att jag delar med mig via Facebook.
Därmed inte sagt att jag alltid är ute efter att skapa debatt.

Ibland provocerar jag, jag vet, så såna inlägg publicerar jag inte.
Det här är ett provokativt och lite jobbigt inlägg att skriva så jag anser inte att alla behöver läsa heller.

Jag vet inte ens hur jag ska skriva för att det ska bli rätt. Jag har stor tilltro till individens inneboende kraft. Däremot får jag allergiska besvär när någon framhäver sig själv på någon annans bekostnad. Jag blir arg och ledsen och allt på en gång, även om det inte är jag personligen som drabbas.
Blir otroligt illa berörd av "vi mot dom"-mentalitet, "vi som är si-eller-så är bättre än dom som är bu-eller-bä"-uttalanden och folk som förringar andra.
Extra illa är det när någon pratar rent strunt. Alltså hävdar en "sanning" som egentligen är egen åsikt.
Tyck vad du vill och stå för det, men hävda inte det som en allmän sanning, för då vänder jag på klacken och går.
Jag kommer inte nånsin att köpa att det är en sanning att man är bättre eller sämre beroende på hur man ser ut, vart man bor, vilken hudfärg man har eller vad man gillar att göra.

Tvärtom kan jag gå i försvar som värsta lejonhonan när jag genomskådar sådana försök. Det är inte alltid jag fattar det första gången jag hör det, men akta dig när det går upp för mig att du försöker köra med mig eller inplantera en ren bluff.
Jag gillar heller inte falskhet i någon form. Håll hellre truten än yttra något du inte menar.
För det har jag slutat gå på.
Jaja.... nu har jag fått ut lite ur skallen iaf... dags att försöka sig på att jobba en stund. Får se om förkylningen eller halstabletterna vinner kampen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar