tisdag 8 mars 2011

STÄDNING!!!

Av både hus och sinne.
Min pappas moster, som jag älskade högt, hade en skylt i sitt kök: "Bättre lite skit i hörnorna än ett rent helvete!"
Till en viss del håller jag med om det.
Dock har jag med ökande ålder och livsinsikt börjat förstå det här med att städa. Alltså, jag menar inte sån vanlig städning med dammsugning, dammande, golvtorkning å så, utan verkligen städa.

Jag behöver städa fysiskt när jag är ostädad i sinnet. För att kunna sortera ut och prioritera mentalt så behöver jag ordna tillvaron även i verkligheten.
Det går inte längre att stänga dörren och vänta eller blunda.
Nu är tiden kommen för att sanera, vädra ut och verkligen se till att blotta grunden.

Vi började i vårt stora kallskafferi idag, sonen och jag. Bort med allt skräp som vi samlat där sedan vi flyttade hit, och fullt fokus på en fungerande ordning.
Av bara farten blev det ordning i lilla skafferiet också.
Välbehövligt minsann!

Den lilla åtgärden gör att jag känner mig laddad för utbildning på jobbet i morgon och två dagar till.

Nästa stora röjning blir i källaren. Bara snön har försvunnit så vi kan gå via källaringången så ska det röjas, eldas och fixas. Timo ska fixa skador i väggarna och få ordning i pannrummet.
Martin ska sälja moped och Jonas och jag ska elda. Allt gammalt skräp ska bort även där.
Möbler och annat som inte längre håller måttet, skickar vi med grovsophämtningen i maj.

Sedan lär det försvinna lite prylar till Martin bara han får möjlighet att flytta till egen lägenhet.
Pappa ska komma hit och hjälpa oss att lägga nya golv i hallarna lite senare i vår.
Vi ska flytta om lite i dartlokalen och sedan lär det kännas som om huset är mer funktionellt efter våra behov.
Det tar ju lite tid innan man fattar hur man vill ha saker och ting.

Nu vet jag.... ordning i skallen är det bästa!

Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar