fredag 29 april 2011

Jag är en riktig kräsenloppa....

och min stackars man har det inte lätt när han ska försöka hänga med i svängarna på vad som är möjligt och inte.
Nu pratar jag alltså om sånt man äter och dricker, inget annat, men det är tillräckligt mycket där som gör att mannen i mitt liv har mycket att hålla reda på.

Jag är oerhört kräsen på mat. Viss mat går absolut inte att äta, och all mat ska jag vara inspirerad och känna för för att jag ska kunna njuta av måltiden.
Jag skulle kunna leva på bröd i olika former, men det skulle ju inte vara så bra för min egen form om man säger så.
Många gånger har jag också önskat att det fanns små piller som gav kroppen all näring och mättnad som behövs för att man ska existera.
Dock finns det såklart tillfällen då jag njuter av god mat och dryck.

Det här med dryck är också ett kapitel för sig. Det ska lukta gott och smaka gott.
Vi köpte ett vin häromsistens som var okej vid första klunken, men som efter ett glas kändes ihåligt och tomt, vinet alltså, inte bara glaset.
Dessutom hade det en bismak av järn. Inte alls trevligt.
Så det vinet får definitivt inget bra betyg av mig, och jag kommer inte att köpa det igen.
Det är sällan jag dricker "husets vin" ute på restaurang, för det är ofta rätt intetsägande viner. I alla fall när man går ut och äter i det här landet.
Som regel tar jag inget in i min mun som luktar illa, för då är jag övertygad om att det också smakar illa.
Surströmming är alltså inget jag ens överväger att köpa.

Sedan äter jag inte sånt som är hopblandat utan att passa ihop, även om det är etablerat i alla andras sinnen. Jag gillar inte friterad mat, för oftast smakar det härsket. Undantag är när min bättre hälft friterar här hemma och vi har gjort frityrsmeten själva, då är det ätbart. Men inget jag önskar ofta.

Pommes frites är svårt, att äta alltså, för det är få gånger man får dom som jag vill ha dom. Inte för hårda och definitivt inte slaka och saggiga.

Mat ska också vara välsmakande. Jag äter gärna stark mat, men det ska smaka starkt, inte bara vara dränkt i sambal/svartpeppar/cayennepeppar eller annat "starksmakande".
Mat som är underkryddad är också vidrigt.

Jag ska inte trötta ut er med en lista på allt som är "oätligt" eller "odrickbart".
Kontentan är att jag är en besvärlig människa som är innerligt tacksam för att jag har möjlighet att välja och välja bort.
Vin ska vara gott och välsmakande, mat ska vara lagad av råvaror av hög kvalitet och med balanserad kryddning, livet är för härligt för att slösas bort på billigt skit och en massa onödigheter!

Tjing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar