söndag 17 april 2011

När man är liten....

... så kretsar världen enbart runt en själv. I alla fall var jag så när jag var liten. Jag kunde för mitt liv inte tänka mig att människor existerade när inte jag var i närheten. Jag trodde verkligen att tiden stod still hos t ex mormor och morfar när inte jag var där.
Jag kunde bli jättelessen inuti om någon av kusinerna var hos mormor och morfar samtidigt som jag, och det visade sig att dom varit där någon enda gång utan att jag och mina syskon var där.

När jag blev tonåring VILLE jag att tiden skulle stå stilla där jag inte var. Jag hade kompisar på olika orter, och även fast jag intellektuellt visste att dom gjorde saker när jag inte var med, så ville hjärtat inte veta av den tanken. Egocentrism så det knakar om det!
Att sedan börja förstå att även mamma och pappa, eller lärarna på skolan, levde ett liv som pågick även fast jag inte var närvarande, det kom med ökad ålder och mognad tror jag.
Inte brydde jag mig det minsta om vad mamma och pappa gjorde när dom åkte iväg någon gång. (det hände inte ofta, men det hände, och så fort jag var gammal nog att vara ensam hemma med en kompis så högg jag den chansen)
Jag tillbringade alla mina lov hos min älskade kusin Karin och hennes familj. Att deras vardag existerade utan mig, det hade jag som ingen koll på.
Kanske var det så att dom uppdaterade mig varenda gång jag kom dit. Antagligen med sådana saker som jag behövde veta. Men annars... spelade det någon roll?? Knappast.

Ibland ramlade pusselbitarna på plats och jag kunde få hjälp eller dra nytta av att vissa människor, av olika anledningar, befann sig på samma plats som jag.
Otaliga är de timmar jag tillbringat på bussar och tåg, resandes till alla som jag ville umgås med.

Den tiden är över nu. Vissa delar av mig har nämligen hållit fast vid "logistikdrottningen" som alltid lyckas hinna med allt och alla och vara överallt på kort tid.
Men fr o m nu håller jag audiens! Tid och plats meddelas här i bloggen!

Just idag träffas jag här hemma, i diversehandeln, Salteå, om någon undrar. Audiensansökningarna behandlas rättvist i turordning. Så vet ni det !

Tjing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar